Hvordan bytte lenkearm?

Lenkearm, stabilisatorstag, raklestag, krengestag... Kjært barn har mange navn. Uansett hva man kaller det, så er denne saken gjenstand for slitasje – noe man hører godt når slitasjen er et faktum. Da vil du oppleve at det rakler og slår i bilens understell når du kjører på ujevnt underlag, en lyd som blir mer og mer fremtredende.

Det er heldigvis noe som er lett å gjøre noe med, og ikke koster det så mye heller.

Hvor kommer lyden fra?

Start med å kartlegge hvor lyden kommer fra. Følg gjerne vår guide til hvordan man sjekker for slakk i forstilling.
Lenkearmen den delen som er plassert vertikalt, med kule eller foring i endene.
For å identifisere at det er endeleddet som er problemet, må man i enkelte tilfeller la hjulopphenget være belastet. Man vil derfor ikke i alle tilfeller finne slakke i lenkearmen når bilen er jekket opp på en side.

Image

Bestill riktig del

Vi har gjort det enkelt for deg å skaffe riktig del.
Her finner du lenkearm til din bil. Tast inn ditt reg.nummer, og vi finner fram riktig produkt til deg. Enklere blir det ikke.

Sånn bytter du lenkearm

1

Jekk opp bilen på den siden du skal bytte lenkearm, og sett bilen forsvarlig på støttebukk. Skru av hjulet.
Spray WD-40 eller annen rustløser på mutrene/boltene til lenkearmen og la dette godgjøre seg mens du finner fram og sjekker delen som skal byttes.

2

Løsne mutterne eller boltene til lenkearmen. Disse kan noen ganger sitte godt, så vær tålmodig. I aller verste fall må boltene/mutterne kappes, men det hører til sjeldenhetene.

3

Når lenkearmen er løs er det bare å ta den ut, og montere den nye.
Skru godt til. Det kreves ingen tilpasning eller justering i etterkant.

På vår YouTube-kanal har over 1200 monteringsvideoer. Her finner du også en håndfull videoer som viser bytte av lenkearm.

Du kan så nyte kjøringen videre, uten «rakle-», «klunke-» eller «dunkelyder» i bilens understell.

Image
Finn lenkearm til din bil: