Når disse delene blir slitt ender det ofte med at hjulstillingen blir feil. Feil hjulstilling gjør at veigrepet blir dårligere, dette er spesielt viktig med tanke på vinteren når grepet fra før av er redusert. I tillegg vil det føre til at dekkene over tid vil bli skjevslitt og må byttes oftere.
Derfor er det viktig å avdekke og utbedre feil og mangler i for- og bakstillingen så snart som mulig.
Hvordan sjekke slakk i forstilling
I bilens hjuloppheng (som inkluderer for- og bakstilling) er det mange ulike festepunkter. Det være seg nedre bærebru, bærekule, endeledd, hjullager og lenkearm, noen biler har også en øvre bærebru. Alle disse festepunktene utsettes over tid for slitasje. Slitasjen fremtrer i form av slakker, som man kan høre under kjøring, som dunkelyder eller knirk ved kjøring på ujevn vei.
Visuell og fysisk sjekk
Det beste vil være å være proaktiv og avdekke slakker på et tidlig stadie. For- og bakstillingen bør derfor jevnlig sjekkes over. Og det er slett ingen komplisert oppgave.
Skap deg en god rutine
Vi forventer at ikke at du uoppfordret skal ut i gårdsplassen og jekke opp bilen for å utføre sjekk av for- og bakstilling.
Men det å jekke opp bilen er jo noe de fleste av oss likevel gjør to ganger i året. Så hvorfor ikke kjenne etter slakker/ulyder i hjulopphenget samtidig som du legger om til sommer- eller vinterhjul?
Hva trenger du for å kontrollere forstillingen?
Til jobben kan det være praktisk med et par arbeidshansker.
Hjulopphenget som sjekkes må avlastes. Med andre ord betyr det at bilen jekkes opp sånn at hjulet henger fritt. Husk på sikkerhet når du skrur!
Det er ikke nødvendig å ta av hjulet – det er snarere heller en fordel at det er på.
Sånn sjekker du slakk i forstillingen
For å kontrollere for slakker har man spesielt to grep på hjulet.
1: Klokken 3 og 9
2: Klokken 6 og 12
Ta godt tak i dekket på det som tilsvarer en urskive på klokken 3 og 9 mens du drar hjulet inn og ut i små, harde og bestemte tak.
Etterpå gjentar du øvelsen, men at du flytter grepet til klokken 6 og 12.
Er alt som det skal være vil du ikke kjenne noe annet enn at alt sitter godt og tight.
Kjenner du derimot små «klunk» eller at noe har dødgang er det grunn til å sjekke nærmere. Da kan det være lurt å ta med seg en venn for lettere å finne ut hvor slakken er.
For å lettere å identifisere tar du tak i forkant, bakkant (klokken 3 eller 9), øverst eller nederst (klokken 6 eller 12) på hjulet. Dra hardt og kontant inn og ut mens vennen din kjenner på alle foringer og bære- opphengs- og styrekuler.
Finne riktig del
For- og bakstillingen består som nevnt av mange deler – og disse delene omtales ofte med forskjellige navn, og det er ikke en selvfølge at man vet hva man skal søke etter.
Er du i tvil om hvilken del du trenger, ta kontakt med oss, så hjelper vi deg gjerne!