Hva bør du sjekke før EU-kontroll?

Nærmer det seg EU-kontrollen, så sitter du kanskje med den samme spente følelsen som når du skal til tannlegen? Det er mye du kan sjekke selv i forkant, og ikke er det så vanskelig heller. Over halvparten av bilene som kontrolleres i dag, får feil på en eller flere av gruppene som er nevnt under.

DETTE BØR DU KONTROLLERE:

1. Lykter og lys
2. Bremseanlegg og -virkning
3. Sikt
4. Hjul og dekk
5. Aksler, hjuloppheng, fjærer og støtdempere

1. Lykter og lys

Dette er et relativt enkelt punkt å sjekke. Sett på det som er av lys, inklusive varselblinkere. Ta deg så en runde og sjekk at alt lyser, både hovedlyspærene, parklys, tåkelykter og blinklys på skjerm (eller blinklys i speil hvis din bil har det). Om ikke, så bør du først sjekke lyspærene og eventuelt xenonpærene. Dersom disse er i orden, men det fortsatt ikke lyser, så sjekk sikringene.
Ikke glem å sjekke skiltlys, tåkebaklys, ryggelys og bremselys. Har du ingen til å hjelpe deg med sistnevnte, så fungerer store butikkvinduer ypperlig som speil til denslags. Dersom blinklysglassene dine er hvite, har du pærer med gult glass. Sjekk at det gule belegget ikke har flasset av - over tid vil det skje, og du ender opp med hvitt blinklys. Trenger du nye lyspærer? Det finner du .
Det ligger også i sakens natur at hovedlysene ikke skal lyse i alle himmelretninger, men etter gjeldende regler.
Har du hengerfeste, så skal det også være i orden med strøm til de riktige tingene i kontakten.

Image

2. Bremseanlegg og -virkning

Det er unødvendig å fortelle at bremsene er noe av det viktigste på en bil, og at de må være i orden. Her kan du sjekke mye selv.
Start med en fysisk test. Det kan du gjøre på en øde vei ved å utføre en panikkbrems. Bilen skal da ikke dra markert ujevnt til noen av sidene, men fortsette stabilt framover. Har bilen ABS, så bør også dette slå inn. Eldre biler har ofte problemer med at ABS-sensorer ryker, noe som på en del biler fører til at ABS-systemet ikke virker på noen av hjulene.
Sjekk også at bremseskivene ikke er ujevnt slitt. Det stammer som regel fra dårlige bremseklosser, sand eller småstein.

Skivene skal forøvrig ikke være rustne. Dersom det er rust på mer enn 25 prosent av friksjonsflaten på skivene (50% bak), så får du anmerkning på en kontroll og må bytte.
Se ellers vår utfyllende artikkel om hvordan du kontrollerer bremsene.

Image

3. Sikt

Dette punktet er lett å sjekke. Har du friske speil, speilglass og ruter, så er mye gjort. Det skal blant annet ikke være tydelige skader og steinsprut i synsfeltet på en frontrute, og definisjonen på synsfeltet er som regel det området som dekkes av vindusviskerne. Gummien på pusserne skal også være av en slik art at de virker hensiktsmessig, og det er antagelig unødvendig å fortelle at pusserne skal virke. Det samme skal spylerne, og strålen skal være riktig justert.

Image

4. Hjul og dekk

Dekkene skal ha en lovlig mønsterdybde på minimum 3 mm eller mer for vinterdekk, og 1,6 mm for sommerdekk. Sjekk også at slitasjen er jevn, at det ikke er mer slitt på innersiden enn yttersiden, eller motsatt. Det er som regel et tegn på at hjulvinkelen er feil. Dette kan justeres, men bør gjøres på et verksted med måleutstyr for den slags. Sjekk også at det ikke er andre skader på sidene på dekket. Når du først er i gang med dekkene, så kan du se over felgene i samme slengen. Disse bør heller ikke ha større skader eller bulker.

Hjullagrene blir også sjekket på en kontroll, og her kan du gjøre en egen liten test ved å jekke opp bilen så hjulet står fritt. Når bakhjulene sjekkes bør håndbrekket være av. Ta så tak i forkant og bakkant av hjulet og vri sideveis frem og tilbake. Er det stor slark, så er i det minste hjullagrene for lite strammet, dersom det er av en type som kan det. Alternativt er de slitt og må byttes. Sjekk også at alle hjulboltene sitter der, og er tilstrekkelig strammet.

Les gjerne vår utfyllende artikkel om hvordan du sjekker slakk i forstillingen.

Image

5. Aksler, hjuloppheng, fjærer og støtdempere

Du bør i første omgang lytte etter klakkelyder når du kjører over dumper og ujevnheter i veibanen. Dette kan være endeleddet i styringen, men det kan også være slitte foringer i bærebruer, bærekuler, eller annet som bør sjekkes opp.
Deretter bør du sjekke støtdemperne, og den gamle metoden med å vugge på bilen for å se om den gynger i etterkant fungerer fortsatt. Sjekk også støtdemperne visuelt. De skal ikke ha skader eller lekkasjer.
Når du først sjekker demperne, så se også over fjærene. Det skjer at disse ryker tvert av, og brudd er selvfølgelig ensbetydende med bytting. Husk at selv om kun den ene er knekt, må det byttes likt på begge sider.

Skulle du ha spørsmål eller trenge hjelp til å finne deler, er du naturligvis velkommen til å kontakte oss - vi hjelper deg gjerne!

Vi har også laget en video som viser og forklarer det over; hvordan du ser over bilen før EU-kontroll: