Livet med brukt Nissan Leaf: – Det føles litt som PlayStation på hjul

Når pendlingen tar over to timer hver vei og kollektivtrafikken innebærer tre bytter og hyppige forsinkelser, blir bil et nødvendig onde – eller en ny mulighet. For Dan (41) fra Hurdal ble det starten på et uventet bilengasjement. 

– Jeg jobber som Performance Manager i Bildeler, og da jeg startet der for noen år siden måtte jeg finne en løsning på pendlingen til Liertoppen, forteller han. Med 12 mil til jobben hver vei ble det klart at kollektivtransporten ikke var bærekraftig i lengden, verken økonomisk eller tidsmessig.

Han vurderte både bensin- og dieselbil, men falt til slutt for elbilens økonomi. Jeg regnet litt på det og fant ut at en elbil kunne lønne seg, mye fordi jeg kunne lade gratis på jobb. Valget falt på en 2018 Nissan Leaf, gått 90.000 km og topputstyrt med Bose stereoanlegg. 

Jeg elsker god lyd. Det gjorde faktisk utslaget da jeg valgte modell.
Dan André Lybekk

I dag bruker han bilen både til jobb og helgeturer til Gol. 

– Om sommeren kommer jeg helt frem uten å lade. Vinterstid må jeg planlegge litt bedre, men det går greit så lenge man tenker "lad når du kan – ikke når du må".

Image

Dan elsker god lyd i bilen sin. Det gjorde at han valgte en topputstyrt Leaf med Bose stereoanlegg.

Sparer penger på enkelt bilhold

Han setter pris på hvor enkel og avslappende bilen er i bruk – spesielt med adaptiv cruisekontroll.

Image

Dan trives godt med sin Nissan Leaf 2018 modell

– Det gjør hele pendleropplevelsen mindre stressende. Den holder avstand i kø, bremser ned i skarpe svinger og gir deg nesten følelsen av å ha en medsjåfør.

Leafen har også vist seg å være en god kamerat for de som liker å gjøre litt selv. 

– Jeg måtte bytte viskermekanismen en gang, og det fikset jeg med hjelp fra en YouTube-video. Bilen har et enkelt og oversiktlig motorrom, så det er veldig lett å komme til. Nesten som en bil fra 90-tallet – bare med færre bevegelige deler. Den er rett og slett godt egnet for småreparasjoner.

– Bortsett fra viskermekanismen har jeg hatt lite feil så langt. Men neste gang det dukker opp noe, har jeg lyst til å fikse det selv. Det gir en god følelse å mestre noe på egen hånd – og det er jo en fin måte å spare penger på også. Med gode YouTube-videoer ser det jo overraskende enkelt ut å gjøre ting selv, som å bytte bremser eller å ta enkel service. De mer tekniske tingene lar jeg fortsatt fagfolk ta seg av, sier Dan.

Image

Elbil har gitt bedre økonomi for Dan

Økonomisk sett har overgangen fra fossilbil til elbil vært en åpenbar forbedring. 

– Jeg hadde en eldre BMW før som var dyr i drift, og med Leaf har jeg fått merkbart mer penger på bok. Med mitt bruksmønster er det billigere enn både bensin-, dieselbil og kollektivtrafikk. Den største usikkerheten er selvfølgelig batteriet – hvis det ryker, kan det bli dyrt. Men bilen var rimelig i innkjøp, og verdien holder seg overraskende godt.

Når det gjelder miljø, er Dan positiv – men realistisk. 

– Det føles bra å ikke bruke fossilt drivstoff, men jeg lurer litt på hva som skjer med batteriet den dagen det må byttes. Men det lukter i hvert fall ikke eksos av denne bilen, sier han og ler.

Blir det ny Leaf neste gang?

– Kanskje, men da med større batteri og lengre rekkevidde. Verdt å merke seg er at disse eldre modellene har en annen ladestandard (Chademo) som kanskje ikke er like tilgjengelig langs veien i fremtiden. Jeg ser meg nok om etter noe tilsvarende i samme prisklasse.

Image

Dan vurderer Leaf igjen, neste gang han skal kjøpe bil

På spørsmål om hva han skulle ønske han visste før kjøpet, trekker han frem en vintertur han sent vil glemme.

– Det var 30 minusgrader og jeg skulle fra Oslo til Gol. Det ble tre ladestopp og jeg måtte skru ned varmeapparatet for å spare strøm. Etter seks lange og kalde timer i bilen kom jeg endelig frem. Ikke den beste turen, men det var også ekstreme forhold. Men jeg kom jo dit jeg skulle, og det er det viktigste, forteller Dan og smiler.

Til nye eiere har Dan flere gode råd: 

– Velg riktig utstyrsnivå. Er du opptatt av lyd, så ta den med godt anlegg. Tenk over rekkevidden og ladestandard. Og vær klar over at Leaf ikke har hengerfeste. Men ellers er den enkel å vedlikeholde, enkel å forstå, og gir lite stress i hverdagen.


– Det er en folkelig bil som ikke prøver å være noe annet. Den er lett å kjøre, trenger sjeldent oppdateringer, og gjør akkurat det den skal. Det føles faktisk litt som en PlayStation på hjul – bare trykk og kjør.

Image

Leaf er en folkelig bil som er lett å kjøre, mener Dan