Koblingssystemet består av flere komponenter, inkludert en hovedsylinder, en slavesylinder og en clutchplate. Når du trår på clutchpedalen, skaper hovedsylinderen hydraulisk trykk ved å presse bremsevæske gjennom en slange og inn i slavesylinderen.
Slavesylinderen, som vanligvis er montert på girkassen, reagerer på det hydrauliske trykket ved å bevege en stempelstang. Denne stangen presser deretter mot clutchgaffelen (eller utløserlageret), som igjen presser inn koblingsplaten. Dette frigjør koblingen mellom motor og girkasse, slik at du kan skifte gir.
Når koblingspedalen slippes, reduseres det hydrauliske trykket, og stempelstangen i slavesylinderen trekker seg tilbake. Dette frigjør clutchgaffelen og koblingsplaten, som gjør at motorens kraft igjen overføres til girkassen. Slavesylinderen er dermed en kritisk komponent for at koblingsmekanismen skal fungere riktig.
Vanlige symptomer på en defekt slavesylinder er som tidligere nevnt, vanskeligheter med å skifte gir. Ellers kan også clutchpedalen føles svampete og i noen tilfeller kan også pedalen bli værende igjen på gulvet når den trykkes ned. Merker du at det lekker bremsevæske og at du hele tiden må etterfylle i bremsevæskebeholderen, kan dette også være et tegn på problemer slavesylinderen.
Vi fører slavesylindre til en rekke bilmodeller. Du finner delen som passer din bil ved å taste inn ditt skiltnummer.