Men hvordan gjør jeg det? Hva begynner jeg med?
Før du beveger deg ut av godstolen kan det være lurt å svinge innom instruksjonsvideoen vår «Sikkerhet når du skrur bil». Der får du gode tips til hvordan du utfører arbeidet på en trygg og fornuftig måte.
Klar for service? Start med å kjøre deg en liten runde, sånn at motoren blir varm. Hvorfor skal vi se nærmere på i neste punkt.
Utføre service selv
Det er flere grunner til at du kan og bør utføre servicen selv, på din egen bil.
Økonomisk besparelse er den første åpenbare grunnen. For det er ingen hemmelighet at verkstedene tar seg (godt) betalt for å ha bilen din inne på service – gjerne langt over tusenlappen i timen. En annen grunn til at du bør gjøre det selv er å kjenne på mestringsfølelsen i etterkant. For det føles ganske ålreit å sette seg ned i sofaen etter å ha brukt en time eller to på å gjøre bilen mer driftssikker og klar for et nytt år langs veiene.
Olje
Når du har kommet deg ut til bilen for å starte arbeidet kan det være greit å begynne å tappe av oljen. Her er årsaken til hvorfor man skal kjøre en runde først: Varm motor betyr varm olje; varm olje har lavere viskositet, altså den flyter lettere. Det betyr at man får tømt motoren for olje uten å vente i lang tid.
Jekk bilen opp og sett den på støttebukker. Sørg for å ha en oljeoppsamler klar! Olje i naturen, i gårdsplassen eller i garasjen er ikke noe vi skal ha noe av.
Under motoren finner du en tappeplugg. Når denne skrus ut, renner oljen ut. Denne oljen skal altså samles i oljeoppsamleren inntil videre. Bruk gjerne engangshansker for å unngå olje på fingrene.
La gjerne oljen renne ut mens du bytter bilens filter.
Oljefilter
Mens motoren tømmes for olje, kan det være lurt å bytte oljefilteret. Ofte lagres en liten slump olje i filteret også – men når du åpner for luft renner det tilbake i motoren og ned til bunnpanna (som nå har åpen bunnplugg).
Oljefilteret er muligens det filteret som har størst variasjon på utforming og variasjon fra bil til bil.
Det fins både såkalte «innsatsfilter» (der man bytter bare filterinnmaten og pakning) og mer kompakte filter med metallhus (hvor alt byttes). Du ser kjapt hva som er hva når du begynner å se litt etter. Innsatsfilter kan være litt vrient å få av for hånd, her trenger du vanligvis enten et stort pipesett eller oljefilteravdrager.
Før påmontering av det nye filteret anbefaler vi å ta en liten dråpe olje og smøre utover pakningen til filteret. Da er vi sikre på at pakningen blir med rundt og tetter godt. Oljefilter skal normalt dras til med 20 Nm, altså ca 2 kg kraft.
Luftfilter
Dette er sannsynligvis det enkleste punktet på servicen. Se etter en stor sort boks i motorrommet, som regel på en av sidene. Fra boksen går det en luftslange videre inn til motoren eller til en eventuell turbo. For å få tak i luftfilteret må luftfilterboksen åpnes – den er festet enten med klips eller skruer.
Når du har fått åpnet luftfilterboksen er det bare å ta ut det gamle filteret og sette inn det nye, og montere lokket igjen.
Drivstoffilter
Dette er (ofte) kanskje det mest krevende filteret i bilen. Det kan bli grisete, så her er det lurt å bruke engangshansker for å skåne huden.
Drivstoffilteret (både bensin- og dieselfilter) står ofte plassert lengst bak på motoren, gjerne mot torpedoveggen (veggen mellom motorrom og kupéen).
Tilhørende slanger må som regel løsnes fra filteret for å kunne det ut fra motorrommet. Løsne eventuelle andre komponenter som står i veien for å få filteret ut.
Dersom filteret er fullt av drivstoff når du får det ut fra motorrommet, kan det helles oppi oljeoppsamleren, sammen med oljen som renner ut av motoren.
Før du monterer nytt filter er det lurt å ha en dråpe olje på pakningene. Noen bilmerker krever at dieselfilteret fylles med diesel før montering. Tips: sjekk vår YouTube-kanal for monteringsanvisning!
Nå kan du montere tappepluggen til motoroljen igjen.
På dette tidspunktet regner vi med at oljenivået har kommet til et sånt nivå at det er lenge mellom hver dråpe som renner ut av motoren.
Kontroller pakningen til pluggen og bytt den gjerne ut med en ny, før du skrur den inn igjen.
Olje del 2
Du er ferdig under bilen, så nå kan den senkes ned på alle fire hjulene igjen, sånn at bilen står rett.
Nå som motoren er tømt for olje og det er montert nytt oljefilter er det på tide å fylle på ny olje. Hvor mye olje som skal brukes varierer fra bilmodell til bilmodell.
Et tips er å sjekke i bilens instruksjonsbok, det står ofte der. Vi har også notert dette i de ulike servicepakkene vi tilbyr. Tast inn ditt reg.nummer for å få opp utvalg til din bil.
Når du har fylt olje, start opp bilen og la den gå et halvt minutt. Stopp motoren og vent et nytt minutt før du peiler oljen for å sjekke at oljenivået er tett opp mot «Max». Husk at olje utvider seg litt når den blir varm. For korrekt avlesing av peilepinnen må motoren kjøres varm først.
Pollenfilter
Pollenfilteret samler opp støv, pollen og annet smårusk som i «gamle dager» ble blåst rundt omkring i bilen. Etter et år langs veien er filteret modent for utskifting, det merker du godt etterpå når du setter på vifta igjen.
Pollenfilteret er som regel plassert inne i bilen, enten bak hanskerommet eller i fotbrønnen. Noen biler har filteret plassert under frontruta, med adkomst fra motorrommet.
Som du skjønner, er det ingen standardisert plassering av pollenfilteret. Når du finner filteret, er det like enkelt og uproblematisk som å bytte luftfilteret – du får ikke gjort noe galt.
Et godt tips vil være å sjekke YouTube-kanalen vår, der kan du søke etter pollenfilter til din bilmodell.
Til slutt:
Skriv inn i bilens servicehefte at du har utført service.
Oljen du har tappet av bilen leveres på nærmeste avfallsmottak for korrekt håndtering. Det samme gjelder oljefilteret og drivstoffilteret.
Er du klar for å utføre service selv? Vi har ferdige servicepakker til de fleste bilmodeller!
Klikk her for å finne til DIN bil - utvalget får du ved å taste inn ditt reg.nummer øverst på siden.
Har du spørsmål eller ønsker tips og råd? Ta kontakt, så hjelper vi så godt vi kan.
Lykke til, dette klarer du!