Pedalen går videre til en beholder med bremsevæske. Når du trykker pedalen inn, skyves bremsevæske til alle fire hjul via bremserør og bremseslanger, hvor den kobles inn på hver sin bremsecaliper.
Bremsecaliperen er den delen som klemmer bremseklossene sammen mot bremseskiven når du trykker inn bremsepedalen. Friksjonen mellom bremseklosser og bremseskive gjør at bilen stopper.
Bremsecaliperen er altså kritisk for at bilen skal klare å stoppe.
Hvordan bytte bremsecaliper?
De aller fleste av oss tenker lite over hvordan bilen fungerer. Du trykker inn gasspedalen og bilen går framover, du trykker inn bremsepedalen og bilen stopper. Ganske greit.
Men hva er det som skjer når du trykker inn bremsepedalen?
Når må en bremsecaliper byttes?
Som regel, og heldigvis, vil ikke en bremsecaliper bare plutselig slutte å fungere. Det skjer vanligvis gradvis over lang tid. Man vil kanskje merke det på at bilen trekker til en side når man bremser, eller at bremsene går varm under normal kjøring. Sistnevnte lar seg gjerne vise ved at bremseskiven får et blåskjær i fargen.
Det som oftest er årsaken til at bremsecaliperen blir defekt er at salt, vann og fremmedlegemer presser seg inn mellom stempelet og mansjetten. Når dette over tid får tid til å godgjøre seg dannes rust – og det er lite heldig. Rust tar opp plass og hindrer muligheten for bevegelse og gjør derfor at bevegelige deler sitter helt fast. Da blir det vanskelig for bremsecaliperens stempel å presse bremseklossene mot bremseskiven.
Sånn bytter du bremsecaliperen
1
Jekk opp bilen på den siden bremsecaliperen skal byttes. Sett bilen forsvarlig på støttebukk. Skru av hjulet.
2
Klem over bremseslangen med egnet verktøy (f.eks wisegriptang) for å unngå at bremsevæsken renner ut mens slangen er frakoblet. Pass på at du ikke skader slangen.
3
Skru ut banjobolten på bremsecaliperen. Det er den som fester bremseslangen til caliperen.
4
Skru løs boltene som fester bremsecaliperen til braketten, eventuelt glideboltene – avhengig av hvilket bremsesystem din bil har.
5
Bremsecaliperen er nå løs og kan tas av. Monter deretter ny bremsecaliper.
6
Skru bremsecaliperen fast i braketten eller glideboltene – igjen avhengig av bremsesystemet.
7
Fest bremseslangen med banjobolten. Pass på at anleggsflatene til bolten og slangen er fri for smuss og sand. Husk også kobberskivene som skal stå på hver side av åpningen til slangen (mellom caliper og slange, og mellom slange og bolt).
8
Luft bremsecaliperen ved å pumpe ut bremsevæske. Følg gjerne denne manualen.
9
Monter hjulet og senk bilen.
Vær obs
Har bremsene vært varmkjørt? Dette ser man gjerne ved at det er oppstått en misfarging (blåskjær) i bremseskiven. Varmgang skader friksjonsbelegget på bremseklossen samt at sannsynligheten er stor for at klossene er skjevslitt og at bremseskiven har kommet under minimumsmål. Sjekk derfor nøye over både bremseklosser og bremseskiver før du bytter bremsecaliper, så slipper du overraskelser når du bytter bremsecaliperen. Vi kan i tilfelle anbefale våre komplette pakker som inneholder både bremseskiver, bremseklosser og bremsecalipere.
Husk også å ta en sjekk av glideboltene til bremsecaliperen. Rust er en like stor trussel der – det er viktig at bremsecaliperen får gli fritt.
Har du behov for hjelp eller tips og råd? Ikke nøl med å ta kontakt med oss. Vi hjelper deg gjerne!
Vi har også et stort videobibliotek på vår YouTube-kanal, hvor vi også der viser på mange bilmodeller hvordan du selv bytter bremsecaliper.