- Hvis jeg får det til, klarer alle det!

Terese har aldri skrudd bil før. Så ble hun utfordret til å skifte bremsene selv på sin Tesla Model S.
Slik gikk det!


På en gruslagt parkeringsplass står Terese Kjeldsbergs nesten åtte år gamle Tesla. Den skal snart på EU-kontroll, og ett problem vet hun allerede om: Bremsene. Både skivene og klossene foran er modne for utskiftning.

Derfor meldte hun seg på da Bildeler.no søkte etter folk til utfordringen: «Kan hvem som helst skifte bremser selv?»

– Jeg er litt spent, ja. Det kan jo være rust på delene. Og hvor hardt sitter egentlig skruer og bolter? Til nå er har jeg jo bare skiftet hjul selv. Jeg har aldri skrudd bil utover det, forteller Terese.

Se video av jobben Terese gjorde til slutt i saken!

At bremsene er helt avgjørende for bilens sikkerhet, bidrar helt klart til spenningsnivået Terese kjenner på.

– Du kan helt fint bytte bremser selv. Du er ikke avhengig av et verksted for å gjøre denne jobben. Vår kompetanse ivaretar din sikkerhet, sier Fredrik Brattgjerd.
Han har utdanning og erfaring som bilmekaniker og jobber hos Bildeler.no, blant annet med å bidra til å lage instruksjonsvideoer. For bremseskift vises fremgangsmåten Terese fulgte, trinn for trinn, på en faglig og sikker måte.

Brattgjerd anbefaler for øvrig alle å sjekke status på bremsene hver gang hjulene er av.

– Se etter om det er tilstrekkelig belegg på bremseklossene. Dersom skivene er slitt, vil det være en slitasjekant ytterst. Det kjenner du best med fingertuppen.

– Og spesielt for biler med skivebremser bak: Har rusten satt seg i skivene, vil du få anmerkning ved en EU-kontroll, forklarer Brattgjerd.

Terese er godt i gang med å demontere bremsene på sin Tesla Model S.

Terese er godt i gang med å demontere bremsene på sin Tesla Model S.

Vanskelig?

Fredrik Brattgjerd har erfart at mange tror det er en krevende jobb å skifte bremser på en bil. Folk ser for eksempel for seg at du må ha firepunkts løftebukk og masse spesialverktøy.

– For å motbevise dette, har vi invitert til denne utfordringen. Jobben skal gjøres med verktøy de fleste har tilgang til og med vanlig garasjejekk, her på parkeringsplassen, sier Brattgjerd.

Terese sparer nesten 3 000 kroner på å gjøre denne jobben selv sammenlignet med rimeligste verksted. I tillegg slipper hun ventetid. Og den kan være lang, spesielt for de som sverger til merkeverksteder.

Avhengig av instruksjon

Terese har sett på instruksjonsvideoen fra Bildeler.no før hun begynner og har den også med seg på telefonen mens hun gjør jobben.

– Jeg hadde aldri våget å gjøre det uten å ha videoen, jeg er avhengig av å ha noe å se etter, konstaterer Terese.

Nå er hjulet tatt av, og hun er klart til den første prøvelsen: Demontering.

Image

På Bildelers YouTube-kanal finner Terese monteringsvideo som viser arbeidet.

Litt «pokker»

Terese strever litt med å få ut låsepinnene som holder klossene på plass i calipperen. Håret flagrer i vinden, og det kommer ett og annet «pokker».

Men så løsner den første pinnen og da kommer smilet.

– Og å få løs selve skiven var jo overraskende lett, det gikk mye enklere enn hva jeg hadde forestilt meg ut fra videoen, fortsetter hun.

Nøye med monteringen

Før Terese monterer de nye bremsene, er hun nøye med å pusse bort alt som er løst – både gammelt bremsestøv og rust – og å sette inn de bevegelige flatene med bremsepasta.

– Jeg skal ikke si noe negativt om bilmekanikere. De gjør jevnt over en god jobb. Men de er jo nettopp på jobb og har tidspress på seg. Vår erfaring er at folk tar seg bedre tid når de gjør reparasjoner på sin egen bil og er enda mer nøye nettopp med slike detaljer som de Terese gjør nå, sier Brattgjerd.

Og med alt rengjort og smurt, er selve monteringen mer som en sjarmøretappe.

Image

Jobben er gjort, og Terese kan juble over vellykket bremseskift.

Se video: Terese bytter bremser for første gang