Det første en må ta med i regnestykket er at det i tillegg til selve støtdemperen, så bør også støvmansjetter og fjærbeinslager byttes. Det er en god grunn til dette: Jobben med å bytte støtdempere er nokså stor, og å bytte støvmansjetter og fjærbeinslager er en ganske liten tilleggskostnad – men jobben med å bytte kun disse delene er faktisk like mye jobb som å bytte støtdempere.
En annen vurdering er om du skal ta med fjærene samtidig.
- Har bilen kjørt langt? Over (lang) tid blir fjærene litt og litt svakere fordi de hele tiden er i konstant press.
- Er bilen ofte tungt lastet? Tung last legger enda mer press på fjærene, og gjør at de tidligere må byttes.
- Hvordan ser fjærene ut visuelt? Mye rust kan bety at fjærene er svekket. Kanskje oppdager du at den ene fjæra er knekt på et punkt?
Så hva koster det, egentlig?
Prisen varierer som det meste annet på bil – avhengig av type bil, hvor man får jobben utført og hvor i landet man bor. Ofte kan prislappen fort ende på over 10-12 000 kroner, jobb og deler inkludert.
Hos oss får du kjøpt enten kun løse støtdempere, men skal du først ha med fjærbeinslager, støvmansjetter og fjærer, så har vi også praktiske støtdemper- og fjærsett til de fleste bilmodeller. Her får du alt du trenger av deler til jobben.
Gjør du jobben selv kan du fort spare alt mellom 5 000 og 10 000 kroner.