Elbil og bremser

Og hvorfor er dette så viktig, da?

Å akselerere fra 0 til 100 er spennende.
Men omvendt, 100 til 0, er avgjørende.
Tilstanden på bremsene* avgjør hvor fort bilen klarer å stoppe for uforutsette hendelser i trafikken. Det er derfor viktig at bremsene er i tipp topp tilstand for å være klar for å stoppe bilen så raskt som mulig.

*andre faktorer som for eksempel dekk og føre spiller naturligvis også en rolle

Hvorfor er bremsene på din ganske nye elbil utslitt?

Du har kanskje, som så mange andre, kjøpt din første elbil. Strålende fornøyd: billig bilhold og null utslipp av skadelige klimagasser. Du slipper å bekymre deg for oljelekkasjer, frieksos og om dieselfilteret bør byttes før vinteren.

Med elbil så følger det også med et nytt kjøremønster.
Inn mot lyskryss og i nedoverbakker gjør bilen noe som kalles regenerering, den lader batteriet. Dette gjør bilen i stedet for å bruke bremsene, som man må gjøre på såkalte fossilbiler.
Når bilens bremser ikke blir (nok) brukt, skaper det grobunn for rust og korrosjon. Spesielt i Norge er dette et problem, all den tid veiene våre saltes i vinterhalvåret.
Rust på bremsene er lite fordelaktig - det fører til at bremseklossene setter seg fast i holderen/braketten. Setter klossene seg fast, vil bremseskivene på et tidspunkt bli ødelagte på grunn av rust og det som oppleves som vibrasjon.

Image

Det er imidlertid flere grep du kan ta for å unngå problem med bremsene.

Når du bytter til sommer- eller vinterdekk, kan du smøre opp bremsene, enten på egen hånd eller med hjelp fra din lokale mekaniker. Det er en ganske enkel tilleggsjobb, som ikke tar mer enn 5-10 minutter pr. hjul. Les videre for å lære mer.

  • Løsne caliperen og smør opp bremseklossens kontaktpunkter (OBS: påse at du ikke søler fett på selve bremsebelegget!) samt caliperens glidebolter.
  • Til daglig kjøring bør man gjøre en kontrollert bråbrems 1-2 ganger i uken. Påse at det gjøres på en trygg strekning, samt at ingen andre kjører bak deg. Kjør i høy hastighet (>70 km/t – så fremt fartsgrensen tillater det) og brems kraftig ned. Dette setter bremsene i sving, og man får bevegelse i bremseklosser, glidere og calipere.

Men hva hvis skaden allerede har skjedd?

Tiden leger alle sår, sies det. Det gjelder dessverre ikke på bilen. Det eneste som hjelper er å bytte ut bremsedelene.
Først: Husk at alt av bremsedeler bør byttes parvis på samme aksel. Det betyr at selv om bremseklossen er utslitt kun på den ene siden, bør også den andre siden byttes.
Spørsmålet da er: Hvordan skal dette gjøres?

Selvgjort er velgjort

Bremseanlegget på en elbil er ikke noe annerledes enn på en tradisjonell fossilbil. Det er faktisk både bremseklosser, bremseskiver og bremsecalipere på elbilen din!

Er du litt teknisk anlagt klarer du fint å bytte bremseklosser og -skiver helt selv.
Skulle du likevel være litt usikker, kan det være til hjelp å ta en tur innom vår YouTube-kanal «Vi viser deg hvordan». Kanalen har over 1200 egenproduserte videoer som på enkelt vis viser deg hvordan du selv foretar reparasjoner på egen bil.

Image

Veien videre

Når du nå har sett hvor enkelt det faktisk er, er du kanskje klar for å bestille delene du trenger. På Bildeler.no starter du med å legge inn bilens skiltnummer.
Videre får du en overordnet oversikt over tilgjengelige produkter til din bil – og da er det bare å plukke ut de delene som trengs. Vi kan for eksempel anbefale et Bremsesett som inneholder nødvendige deler. Superenkelt!
Delene blir levert på ditt nærmeste hentested – du velger selv om du ønsker det sendt med Bring eller Postnord. Fraktkostnaden er den samme.

Husk at det er veldig viktig å tenke på sikkerheten når man skrur på bilen. Se vår video om sikkerhet!

De aller fleste av våre bremseskiver er coatede – altså en korrosjonsbeskyttelse som forhindrer rust.
Dette sørger ikke bare for sikkerheten, men det gjør også at utseende holder seg meget godt. Coatingen består av en miljøvennlig aluminiumsbasert lakktype.


Spørsmål?
Du er naturligvis velkommen til å kontakte oss, vi er tilgjengelig både på telefon og mail.