Dette kan du gjøre selv, også på en elbil

Å skru elbil er på ingen måte som komplisert som du kanskje tror. De fleste vanlige reparasjoner og servicepunkter kan du fikse selv til en langt rimeligere pris – i din egen oppkjørsel.

Image

Beate Lysøbakk hadde to utfordringer med sin Nissan Leaf: Klunkelyder i forstillingen og en service som burde tas.

– Jeg hadde fått pris på verksted på begge deler. Det ville kostet mange tusenlapper. Derfor begynte jeg å undersøke mer økonomiske måter å få det fikset på.

Hun har riktignok skiftet hjul på bilen sin før, men aldri skrudd bil. Derfor var Beate litt skeptisk da ble tipset om mulighetene til å kjøpe delene på Bildeler.no og gjøre jobben selv.

– Men ble jeg også fortalt at det fantes instruksjonsvideoer til disse jobbene, og det så jo slett ikke så vanskelig ut.

Se hvordan det gikk da Beate skulle gjøre jobben lenger ned i saken!

– Mange tror at de ikke kan gjøre noe selv på en elektrisk bil, men det stemmer ikke, sier Fredrik Brattgjerd.

Han har utdanning og erfaring som bilmekaniker og jobber hos Bildeler.no, blant annet med å bidra til å lage instruksjonsvideoer. I videoen «lenkearm til Nissan Leaf» vises fremgangsmåten Beate fulgte, trinn for trinn, på en faglig og sikker måte.

– Det er riktignok ett område hvor du ikke kan gjøre noe selv på en elektrisk bil: Høyspenningsanlegget. Men dette er tydelig merket og dermed enkelt å forholde seg til, sier Brattgjerd.

Alle deler og kabler som er høyspent er nemlig markert med en sterk guloransje farge. Dette er komponenter selv ikke de med vanlig bilmekanikerutdanning har lov til å røre.

For å gjøre reparasjoner på høyvoltsanlegget på elektriske biler, kreves en egen høyvoltsertifisering.

Image

Understellet på en elektrisk bil er akkurat som på en tradisjonell. Her kan du altså gjøre de samme reparasjonene selv.

Service i egen oppkjørsel

Service på elektriske biler er generelt enklere enn på tradisjonelle biler. Tennplugger og oljeskift utgår jo, og selve motoren er vedlikeholdsfri.

– Og de andre servicepunktene kan du enkelt gjøre selv, for eksempel skifte av pollenfilter, sjekk av bremser og bremsevæske og å skifte vindusviskere, sier Brattgjerd.

Han legger til at enkelte verksteder tar seg godt betalt for disse enkel operasjonene.

– Beate hadde innhentet to tilbud på service: Ett på 3000 kroner og ett på 4500 kroner. Ved å gjøre dette selv, slapp hun unna med det pollenfilteret koster hos Bildeler.no: 204 kroner!

Samtidig understreker han at du innenfor garantitiden må få batteri- og rustkontrollene utført som foreskrevet for å opprettholde garantien.

Image

Å skifte pollenfilter er ett av de viktigste servicepunktene, som du enkelt kan gjøre selv.

Demontere hanskerommet?

Beate startet sin service med å kontrollere bremsevæske, spylervæske og status for vindusvisker. Så sjekket hun bremseslitasjen. Det mest krevende punktet var å skifte pollenfilteret.

– Hva, må jeg demontere hanskerommet for å komme til?, utbrøt Beate da hun så på videoen som viste skifte av pollenfilteret på Nissan Leaf.

Men etter å ha fulgt instruksjonene, kunne hun konstatere:

– Det gikk jo lett, akkurat som på videoen. Og det var bare en fordel å være litt nett for å komme til der inne.
Image

Beate merket også forskjell på luften inne i bilen etter at pollenfilteret var byttet.

Skifte av lenkearm

Klakkelydene i forstillingen til Beates Nissan Leaf viste seg å komme fra lenkearmen som forbinder krengingstabilisatoren med fjærbeinet. Problemet fikk hun konstatert allerede på forrige service.

– Verkstedet skulle ha 3000 kroner for å skifte den, men på bildeler.no koster lenkearmen 247 kroner. Derfor ville jeg prøve å gjøre det selv, sier Beate

Den største utfordringen var helt klart å få løs den gamle lenkearmen:

– Den satt godt ja, men da den løsnet var monteringen av den nye veldig enkel. Det var til og med tydelig merket hva som var opp og ned, konstaterer Beate.


Image

Å gjøre reparasjoner på egen bil gir en god følelse.

Mestringsfølelse

– Ja, jeg klarte å skru bil selv!

Beate løfter armene over hodet og jubler idet hun er klar til å skru på hjulet igjen.

Når hun oppsummerer de to jobbene hun har gjort på sin Nissan Leaf, sier hun:

– Jeg ble stolt av meg selv, det ga skikkelig mestringsfølelse.

Å skru bil har også gitt mersmak:

– Dette var skikkelig kult! Jeg vil helt klart skru mer på egen bil videre.

Beate bytter lenkearm for første gang