- Generelt
Disse vilkårene gjelder for alle leveranserfraNorsk Bildelsenter AS via www.bildeler.no eller på annen måte til forbruker (Kjøper). Sammen med ordrebekreftelsen utgjør dette Norsk Bildelsenter AS’ salgsvilkår, med mindre noe annet er uttrykkelig og skriftlig avtalt.
Ved bestilling anses Kjøper for å ha godtatt våre salgsbetingelser. - Partene
Selger er:
Norsk Bildelsenter AS
Besøksadresse: Gamle Drammensvei 91, 3420 Lierskogen
Postadresse: Postboks 43, 3421 Lierskogen
E-post: post@bildeler.no
Telefonnummer: 32 85 40 40
Organisasjonsnummer: 958 911 157
Kjøper er den person som foretar bestillingen, eller den bestiller har fullmakt til å bestille på vegne av. - Priser
Alle priser oppgitt i nettbutikken er inkludert merverdiavgift. Ved bestilling vil totalkostnaden for kjøpet inkludert fakturagebyr, frakt, porto, og emballasje mv. fremkomme på nettsiden før bestillingen gjennomføres. - Bestilling og ordrebekreftelse
Ved bestilling mottar Kjøper ordrebekreftelse per e-post. Kjøper bes kontrollere at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen og ta kontakt med Selger så fort som mulig dersom det oppdages feil.
Selger kan ensidig endre eller slette ordren dersom trykkfeil/skrivefeil eller tilsvarende feil i annonse/nettside/salgsdokumentasjon fører til mer enn 15 % avvik fra normal pris på den bestilte varen. - Betaling
Vi tilbyr betaling med kredittkort. Avtalt kjøpesum reserveres ved mottatt bestilling. Selger kan kansellere bestillingen dersom kjøpesummen ikke kan reserveres hos Kjøper.
Er det avtalt betaling med faktura, sendes denne pr epost. Forfall pr 14 dager. Selger kan kreve forskuddsbetaling fra Kjøperen dersom det er særskilt behov for det. - Levering
Levering av varen skjer til angitt leveringssted i ordrebekreftelsen. Selger leverer varen innen rimelig tid, og senest innen 30 dager fra mottatt bestilling.
Risikoen for varen går over på Kjøper når varen er overtatt av Kjøper. Varen regnes som overtatt når varen har ankommet avtalt leveringsadresse, eller på annen måte stilt til kjøperens rådighet. Ved sendekjøp går risikoen over på Kjøper når Kjøper, eller en tredjeperson som Kjøper har pekt ut, får varen i sin besittelse. - Undersøkelse av varen
Ved mottakelse av varen bes kjøperen undersøke om den er i samsvar med ordrebekreftelsen, om den har blitt skadet under transport, eller om den ellers har mangler. Dersom vare og ordrebekreftelse ikke samsvarer, eller varen har mangler, må kjøperen reklamere overfor selger i henhold til pkt. 9. - Pant
Deler som det er betalt pant på må returneres innen 60 dager fra mottagelse. Etter 60 dager bortfaller normalt panten. Pantedel må returneres i originalemballasje. Hvis ikke pantedelen returneres i originalemballasje eller hvis den har utvendige skader, bortfaller pant. - Åpent kjøp og Angrerett
- Åpent kjøp
Kjøper har 365 dagers åpent kjøp på alle varer. Dette innebærer at Kjøper kan returnere varen uten å oppgi noen grunn inntil 365 dager etter at Kjøper mottok varen. Åpent kjøp gjelder ikke elektroniske komponenter der eventuell forsegling er brutt, spesialbestilte deler eller varer som er fremstilt etter Kjøpers spesifikasjoner.
Ved retur av varer må Kjøper benytte Selgers elektroniske returskjema. Returskjemaet ligger på Min Side via www.bildeler.no. Kjøper er ansvarlig for returkostnadene. Varen må returneres til Selger innen 14 dager etter innsendt returskjema.
Åpent kjøp forutsetter at varen er ubrukt, ikke prøvemontert og uten skader. Sett- og pakkevarer skal være komplette. Varen må returneres i originalemballasje. - Angrerett
Kjøper har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til Kjøper innen 14 dager etter at Kjøper mottok varen. Kjøper må deretter innen 14 dager sende varen tilbake, eller overlevere varen til Selger. Kjøper må betale de direkte kostnadene ved å returnere varene.
Selger tilbakebetaler alle betalinger som er mottatt av Kjøperen innen 14 dager fra Selger fikk melding om at Kjøper ville benytte angreretten.
Angreretten gjelder ikke for varer som er fremstilt etter Kjøpers spesifikasjoner, eller som har fått et tydelig personlig preg. Angreretten forutsetter at varen er samme stand og mengde som da den ble mottatt.
Kjøper mottar angrerettskjema sammen med ordrebekreftelsen.
- Åpent kjøp
- Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved varen, må Kjøper melde fra til Selger innen rimelig tid og senest innen to måneder etter at Kjøper oppdaget mangelen. I meldingen må Kjøper opplyse om hva slags feil eller mangel som er oppdaget, eller hvordan den viser seg, og gi beskjed om at mangelen vil gjøres gjeldende overfor Selger.
Mangler som oppdages mer enn to år etter Kjøper har mottatt varen, kan ikke gjøres gjeldende overfor Selger, med mindre varen er ment å vare vesentlig lenger. I slike tilfeller er reklamasjonsfristen fem år. Dersom det ikke reklameres innen fristen, taper Kjøper retten til å gjøre mangelen gjeldende. - Kjøperens rettigheter ved mangler
- Retting/utbedring
Ved mangler kan Kjøper kreve at Selger retter/utbedrer mangelen eller foretar omlevering. Dette gjelder ikke hvis retting/utbedring eller omlevering ikke er mulig å gjennomføre eller vil påføre Selger uforholdsmessig store kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er uforholdsmessige, skal det blant annet legges vekt på verdien av en mangelfri vare, mangelens betydning, og om den andre beføyelsen (omlevering/retting) kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for Kjøper.
Selv om Kjøper ikke krever retting/omlevering, kan Selger tilby dette. Hvis Selger kan omlevere/rette innen rimelig tid, uten kostnad og uten vesentlig ulempe for Kjøper, kan ikke Kjøper kreve prisavslag eller heve kjøpet. - Prisavslag og heving
Dersom mangelen verken rettes/utbedres eller omleveres av Selger, kan Kjøper kreve prisavslag tilsvarende forholdet mellom varens verdi i mangelfull og kontraktmessig tilstand på leveringstidspunktet.
Ved mangler hvor retting eller omlevering ikke er en mulig, har Kjøper rett til å heve avtalen i stedet for prisavslag, med mindre mangelen er uvesentlig. - Erstatning
Kjøper har rett til å kreve erstattet sitt økonomiske tap som følge av mangel iht. forbrukerkjøpsloven § 33 og kap. 11. Merk at Kjøper er forpliktet til å ved rimelige tiltak begrense sitt tap. - Hva må jeg gjøre når jeg oppdager en mangel ved varen?
Det første kjøperen må gjøre er å reklamere overfor Selger (se pkt. 10). Selger skal behandle reklamasjonen innen 7 virkedager. Kjøper vil deretter få informasjon om varen skal rettes, omleveres eller sendes i retur for nærmere behandling. Skal varen returneres til Selger, sendes den per post til: Norsk Bildelsenter AS, Gamle Drammensvei 91, 3420 Lierskogen innen 14 dager. Selger behandler den endelige reklamasjonen innen 14 dager etter varen er mottatt hos oss. Det presiseres at kjøper ikke kan påregne at Selger erstatter egen retting av mangelen. Se pkt. 11.1.
- Retting/utbedring
- Kjøperens rettigheter ved forsinkelse
Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan Kjøper velge å fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse mot at Selger innrømmes en rimelig tilleggsfrist for å levere varen. Kjøperen kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som Selger ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan Kjøper kreve oppfyllelse.
Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom selgeren ikke leverer varen innen Kjøpers tilleggsfrist.
Kjøper har videre rett til å kreve erstattet sitt økonomiske tap som følge av forsinkelsen iht. forbrukerkjøpsloven § 24 og kap. 11. Merk at Kjøper er forpliktet til å ved rimelige tiltak begrense sitt tap. - Selgers rettigheter ved kjøperens kontraktsbrudd
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller sine øvrige plikter etter avtalen, og dette ikke beror på Selger eller forhold på hans side, kan Selger kreve oppfyllelse, heving og erstatning for sitt økonomiske tap som følge av kontraktsbruddet. Selger kan også holde tilbake sine ytelser, og kreve rente etter forsinkelsesrenteloven. - Personvern
Norsk Bildelsenter følger personopplysningsloven. Informasjon om hvordan vi håndterer dine personopplysninger finner du på vår nettside under fanen «Personvernerklæring». Se https://www.bildeler.no/personvernerklaering - Konflikthåndtering - tvister
Eventuelle tvister som oppstår mellom kjøper og Selger skal forsøkes løses i minnelighet og ved forhandlinger. Dersom dette ikke lykkes, kan Kjøper ta kontakt med forbrukerrådet for bistand og mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no. Alternativt kan hver av partene bringe saken inn for forliksrådet eller de alminnelige domstoler.