- Generelt
Disse vilkårene gjelder for alle leveranser fra Norsk Bildelsenter AS via www.bildeler.no eller på annen måte til næringsdrivende (Kjøper). Sammen med ordrebekreftelsen utgjør dette Norsk Bildelsenter AS’ salgsvilkår, med mindre noe annet er uttrykkelig og skriftlig avtalt.
Ved bestilling anses Kjøper for å ha godtatt våre salgsbetingelser. - Partene
Selger er:
Norsk Bildelsenter AS
Besøksadresse: Gamle Drammensvei 91, 3420 Lierskogen
Postadresse: Postboks 43, 3421 Lierskogen
E-post: post@bildeler.no
Telefonnummer: 32 85 40 40
Organisasjonsnummer: 958 911 157
Kjøper er den person som foretar bestillingen, eller den bestiller har fullmakt til å bestille på vegne av. - Priser
Alle priser oppgitt i nettbutikken er ekskludert merverdiavgift. Ved bestilling vil totalkostnaden for kjøpet inkludert; mva, fakturagebyr, frakt, porto, og emballasje mv. fremkomme på nettsiden før bestillingen gjennomføres. - Bestilling og ordrebekreftelse
Ved bestilling mottar Kjøper ordrebekreftelse per e-post. Kjøper bes kontrollere at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen og ta kontakt med Selger så fort som mulig dersom det oppdages feil.
Selger kan ensidig endre eller slette ordren dersom trykkfeil/skrivefeil eller tilsvarende feil i annonse/nettside/salgsdokumentasjon som fører til mer enn 15 % avvik fra normal pris på den bestilte varen. - Betaling
Vi tilbyr betaling med kredittkort. Avtalt kjøpesum reserveres ved mottatt bestilling. Selger kan kansellere bestillingen dersom kjøpesummen ikke kan reserveres hos Kjøper.
Er det avtalt betaling med faktura, sendes denne pr epost eller via EHF.
Forfall pr 14 dager, eller ihht avtale etter at Selger sender varen. Selger kan kreve forskuddsbetaling fra Kjøper dersom det er særskilt behov for det. - Levering
Levering av varen skjer til angitt leveringssted i ordrebekreftelsen. Selger leverer varen innen rimelig tid, og senest innen 30 dager fra mottatt bestilling.
Risikoen for varen går over på Kjøper når varen er levert som avtalt eller i samsvar med kjøpsloven §§ 6 eller 7. Ved sendekjøp går risikoen over på Kjøper når den er overgitt til fraktføreren som påtar seg transport fra avsendingsstedet. - Undersøkelse av varen
Ved mottakelse av varen skal Kjøper undersøke om den er i samsvar med ordrebekreftelsen, om den har blitt skadet under transport, eller om den ellers har mangler. Dersom vare og ordrebekreftelse ikke samsvarer, eller varen har mangler, må Kjøper reklamere overfor Selger i henhold til pkt. 9. - Pant
Deler som det er betalt pant på må returneres innen 60 dager fra mottagelse. Etter 60 dager bortfaller normalt panten. Pantedel må returneres i originalemballasje. Hvis ikke pantedelen returneres i originalemballasje eller hvis den har utvendige skader, bortfaller pant. - Åpent kjøp
Kjøper har 30 dagers åpent kjøp på alle varer. Dette innebærer at Kjøper kan returnere varen uten å oppgi noen grunn inntil 30 dager etter at Kjøper mottok varen. Åpent kjøp gjelder ikke elektroniske komponenter der eventuell forsegling er brutt, spesialbestilte deler eller varer som er fremstilt etter Kjøpers spesifikasjoner.
Ved retur av varer må Kjøper benytte Selgers elektroniske returskjema. Returskjemaet ligger på Min Side via www.bildeler.no. Kjøper er ansvarlig for returkostnadene. Varen må returneres til Selger (se adresse i pkt. 2) innen 14 dager etter innsendt returskjema.
Åpent kjøp forutsetter at varen er ubrukt, ikke prøvemontert og uten skader. Sett- og pakkevarer skal være komplette. Varen må returneres i originalemballasje. - Reklamasjon
Kjøper er forpliktet til å undersøke varen straks den er mottatt. Dersom det foreligger en mangel ved varen, må Kjøper senest innen 7 virkedager etter at mangelen ble oppdaget, skriftlig reklamere overfor Selger via Min Side på www.bildeler.no med returårsak; Reklamasjon. Mangler som oppdages mer enn ett år etter Kjøper har mottatt varen, kan ikke gjøres gjeldende overfor Selger. Dersom det ikke reklameres innen fristen, taper Kjøper retten til å gjøre mangelen gjeldende.
Den skriftlige reklamasjonen må inneholde Kjøpers navn, adresse, ordrenummer, en beskrivelse av mangelen/skaden, samt bakgrunn for mangelen/skaden dersom denne er kjent. I tillegg må Kjøper oppgi hvilken misligholdsbeføyelse som fremsettes. - Kjøpers rettigheter og plikter ved mangler
- Forsinkelse
Dersom varen ikke blir levert eller levert senere enn avtalt, og dette ikke skyldes Kjøper eller forhold på Kjøpers side eller force majeure, kan Kjøper kreve oppfyllelse av avtalen såfremt Selger kan fremskaffe varen innen rimelig tid. Dersom forsinkelsen medfører vesentlig kontraktsbrudd, har Kjøper rett til å heve avtalen og få refundert kjøpesummen. - Mangel
Dersom det foreligger en mangel ved varen som ikke skyldes Kjøper eller forhold på Kjøpers side, og Kjøper har reklamert iht. pkt. 10, kan Kjøper kreve at Selger retter/utbedrer varen. Dersom mangelen er vesentlig, kan Kjøper kreve at Selger omleverer varen.
Selv om Kjøper ikke krever det, kan Selger velge å rette/utbedre eller omlevere varen når dette kan skje uten vesentlig ulempe for Kjøper.
Selger skal behandle reklamasjonen innen 7 virkedager. Kjøper vil deretter få informasjon om varen skal rettes/utbedres, omleveres eller sendes i retur for nærmere vurdering. Skal varen returneres til Selger, skal den innen 14 dager leveres til Selgers butikk i åpningstiden eller sendes til Selger (se adresse i pkt. 2). Selger behandler reklamasjonen innen 14 dager etter varen er mottatt. Det presiseres at Kjøper ikke selv eller ved hjelp av andre har rett til å få mangelen rettet eller kjøpe tilsvarende vare fra andre (dekningskjøp) uten forutgående skriftlig avtale med Selger.
Dersom Selger ikke gir tilbakemelding om Selger skal rette/utbedre eller omlevere innen 7 dager etter mottatt reklamasjon, kan Kjøper kreve prisavslag tilsvarende forholdet mellom varens verdi i mangelfull og kontraktmessig stand på leveringstiden. Er mangelen vesentlig, kan Kjøper kreve kjøpet hevet. - Fellesbestemmelser om erstatning
Utover plikten til å rette/utbedre, omlevere og tilby prisavslag, er ikke Selger forpliktet til å betale erstatning eller annen form for kompensasjon for direkte eller indirekte skade eller tap som følge av mangelfull vare eller forsinkelse. Det gjelder også ev. dekningstap, skade/tap som følge av driftsavbrudd, avsavnstap, tapt fortjeneste, skade varen har voldt på person eller ting (f.eks. skade på råvarer eller halvfabrikata), skade/tap som er en følge av Kjøpers anvendelse av varen eller et hvilket som helst annet konsekvenstap. Dette gjelder selv om skaden/tapet må anses som en påregnelig og/eller nærliggende følge av den mangelfulle vare/forsinkelsen, herunder tilkomstutgifter.
Disse ansvarsfraskrivelser gjelder ikke hvis Selger har gjort seg skyldig i grov uaktsomhet. Selger påtar seg ikke noe ansvar for underleverandørers uaktsomhet.
Kjøper må føre bevis for de tap han har lidt og for at Selger er ansvarlig.
- Forsinkelse
- Direktekrav fra forbruker mot Selger (springende regress)
Dersom forbrukerkunde fremmer krav direkte mot Selger, har Selger regressrett mot Kjøper for krav fra forbrukerkunde som ikke kunne fremmes av Kjøper i henhold til disse salgsvilkårene. - Selgers rettigheter ved Kjøpers kontraktsbrudd
Dersom Kjøper ikke betaler eller oppfyller sine øvrige plikter etter avtalen, og dette ikke beror på Selger eller forhold på hans side, kan Selger kreve oppfyllelse, heving og erstatning for sitt økonomiske tap som følge av kontraktsbruddet. Selger kan også holde tilbake sine ytelser, og kreve rente etter forsinkelsesrenteloven. - Personvern
Norsk Bildelsenter følger personopplysningsloven. Informasjon om hvordan vi behandler dine personopplysninger finner du på vår nettside under fanen «Personvernerklæring». Se https://www.bildeler.no/personvernerklaering - Konflikthåndtering - tvister
Eventuelle tvister som oppstår mellom Kjøper og Selger skal forsøkes løses i minnelighet og ved forhandlinger. Hvis forhandlinger ikke fører frem, kan hver av partene bringe saken inn for forliksrådet eller de alminnelige domstoler ved Selgers verneting.